dinsdag 4 december 2012

inbouw van een rolhoes

De deelrestauratie van "le blue trasjon "gaat onverminderd door.

Inmiddels is het kofferdeksel gedemonteerd en besloten is deze aan de binnenzijde opnieuw te spuiten. De kleustelling was slordig met glanslak/matlak, een een goedje wat lijkt op bitac in een zwarte kleurstelling. Een rommelige indruk.Mijn blauwe kleur was dat dus niet. Via Dave(vriend van Jurian) die een spotrepair bedrijf heeft, heb ik in Breda de kleur op laten opmeten. Dit om de kleurcode te definieren, rekeninghoudend met verweer door de jaren heen..
Ik kreeg inderdaad een lakrecept op papier mee en een match 2. D.w.z. dat als je match 0 scoort, dan hebt je de originele kleurcode gekregen. Ik kreeg match 2 wat nagenoeg identiek is. Een ander voorbeeld was de bumper van mijn Chrevrolet, die kreeg match 16!! Na het spuiten kon ik echter geen verschil zien met de rest. Dus dat was mooi meegenomen.
Besloten is in mijn box de binnenzijde van de kofferdeksel, een kentekenkapje, een steenslagplaat en de randen in de kofferdeksel te spuiten. Dus nu ben ik aan het schuren tot ik een ons weeg.

Maar een leuke klus had ik bewaard om met assistentie Jan-Pieter te klaren. Namelijk het aanbrengen van een rolhoes. Dit is een soort rolgordijn dat je onder de voorkant van de radiator aanbrengt en met een trekkoord omhoog kan brengen. Dit is bedoeld om in koudere jaargetijden als voorjaar/najaar de motor goed op temperatuur te laten komen. Bij een frisse wind met maar een buitentemeratuur van 15 graden komt de motor niet boven de 40 graden. Dat is niet goed voor de verbranding, olie enz. Het rare is dat bij een zomerse warmte de temperatuur van de motor veel te snel TE warm wordt, zeker in een file. Goed, ik had zo'n roihoes met attributen en dus aan de slag.
Motorkap moest er af, was zo gepiept. Daarna de voorgrille demonteren, wat ruim 14-16 schroeven vergde om los te maken. In een bak verzameld en WDF40 erop. Maakt het monteren later weer stukken gemakelijker.



De hoes moest achter een moer bevestigd worden. Niks moeren, maar grote lange bouten, die we met moeite en wat opzij trekken van plaatwerk uit de bevestiging kregen. Daarna weer terug. Dat ging met wat kracht van JP weer lekker smoessie.
Met een trekkoord(kabel) moet het geheel in of door de carrosserie gevoerd worden om bij het dashboard te komen. Immers je moet het tijdens de rit de rolhoes hoger of lager kunnen zetten. Een simpel kettinkje met een vergrendeling is alles wat aan bedoening noodzakelijk is. Boren, passen, vijlen en vastzetten.

De trekkabel, moet vanaf de voorkant van de radiator over deze bovenkant naar het dashboard geplaatst worden. Hiervoor is een kopenbuisje mneegeleverd, die op of via de bovenkant van de radiator als steun gesoldeerd moet worden. Dus lak afschuren van de radiator, met soldeerhars( en brandertje) vertint en toen het buisje erop vastgezet. En..... het werkte ook nog. De montage van de grille verliep redelijk vlot, met wat aanpassingen was het resultaat goed.





Ik had inmiddels de accu verwijderd en de accubak(los) er uitgehaald. Deze moet beslist gerenoveerd worden. Ondanks wat menie was er roest en rommel te ontdekken. Leuke tussenklus.
Ik moet wel wat opschieten, want volgende week moet ik de box deels ontruimen, aangezien de muren geinjecteerd worden. Haarscheuren zijn vanaf de bouw zichtbaar en we moeten voorkomen dat er verder vocht in komt. Kortom: even doordrukken en dan is het zo weer kerst. Het spuiten gaat hopenlijk nog deze week door.
Voorlopig even doorgaan. Ps: Ik heb was fotookes gemaakt. Tot de volgende keer.
Traksjon


Geen opmerkingen:

Een reactie posten