zondag 18 november 2012

stralen

Ik ben er maar aan begonnen aan deze voor mij nieuwe thuistechniek, t.w.het grit(zand)stralen:
een compressor voor + 8 atu, een spuit met houder(Lidl voor 12 euro) en via inernet straalgrit gekocht(12.50 per 25 kg) plus handschoenen en een goede verlichting..

Geïnformeerd HOE je het beste, zonder problemen, kunt stralen. Een soort cabine maken van hout is voldoende voor dit werk t.w. met 8 atm. spuiten is dit niet erg gevaarlijk.
Om het toch bij een proef te houden heb ik enkele MDF platen vastgezet tegen de muur, met aan de  onderzijde een stevige houten plank, ben ik maar gestart. Oog en mondbeschermers op en stevige veiligheidshandschoenen aangetrokken.
De kentekenverlichtinghouder en een bandenstopper had ik al gedemonteerd en deze zouden als proef kunnen dienen. De vitale onderdelen als lampenhouders zijn met tape afgedekt. Ik vond het wel even spannend. Straalgrit in de houder en met een tang het onderdeel vastgehouden en spuiten maar.
Al snel bleek dat ik de spuitmond vrij dicht tegen het oppervlakte moet houden omn resultaat te zien. De verf was in een mum van tijd er vanaf, doch roestvorming gaat moeilijker. Ik heb van Ton van Heesch gehoord dat je die beter eerst kunt afschuren en daarna glad stralen. Dat klopte ook. Zie foto's.
Het resultaat: verf is glad er af, doch roestplekken zijn weliswaar schoon, doch verdienen met de hand of met de haakse slijper of boormachinen OF voor bewerking OF na bewerking te krijgen. Eindresultaat: prima gelukt!


















Echter de opstelling van losse platen is een ramp. Overal grit, ook is een petje op je hoofd oid noodzakelijk want het spuit alle kanten op. Bij het douchen kwam het overal uit te voorschjijn!
Dus na het stralen kon ik aardig wat bij elkaar vegen.
Het straalgrit is voor eenmalig gebruik, doch de forums hierover zeggen 2 tot max 3 maal te gebruiken.



Voor de drie onderdelen heb ik ruim5-7 kg weggespoten. In het begin misschien wat veel, maar al doende leert men. Kortom: een demontabele cabine maken is nu het volgende klusje. Via een forum een aardig ontwerp opgedaan en dus dat gaan we  maken met rest materialen, maar wel zodanig dat ik het grit in de cabinen houdt en niet overal nog aantref.


Intussen de twee parkeerlichtjes gerepareerd. Misschien wat overbodig doch het is origineel en moeten ook werken! Rubbers voor de kofferdeksel besteld en worden vandaag gemonteerd alsmede een rubberstrip ter afdichting. De gestraalde onderdelen heb ik trouwens direct na het stralen in de primer gespoten om geen vliegroestvorming te krijgen.



De bandenbak, had ik al voorbewerkt met Hammerite RUST no.1 en daana met donkerblauwe hammerite lak. Jamergenoeg nog iets te blauw in relatie met de donker blauwe(nachtblauw)carosseriekleur. Een onderdeel is naar Dave(spuiter) voor een check welke RAL kleur daarbij hoort. De citroennummer(CA) hebben geen relatie met de RALwaaier.


Ik overweeg ook nog om de binnenzijde van de kofferklep geheel in de originele kleur te laten spuiten. Is nu zwart( mat en glans door elkaar). Ziet er in feite niet uit.
Ik heb ook nieuwe draden getrokken van de achterlichten, het mistachterlicht en remlicht(nieuw). De oude waren nagenoeg vergaan en zelfs met een verdeelblokje verlengd. Dat is niet professioneel.
Kortom: weer een stapje verder, al is het wel woekeren voor wat tijd ivm met de vele oppasverplichtingen

1 opmerking:

  1. Misschien kan je een rolluik installeren dan worden je p-plaatsen meteen een spuit cabine. Wel geweldig hoe je in de beperkte ruimte een volledige restauratie werkplaats weet te creeeren.

    BeantwoordenVerwijderen