Na enige weken respijt moest het er van komen: de traction moet gestart worden. Ik heb diverse malen “iets “geprobeerd, Jan-Pieter assisteerde zelfs, maar het mocht niet baten. Ik kreeg een donkerbruin gevoel en diverse opmerking van deze of genen dat dacht men: John heeft een sof gekocht.
Met behulp van de tractionman Ton van Hees heb ik hedenmiddag rond 17.00uur de auto gestart. Veel rook en vuiligheid uit de uitlaat, maar dan liep ie toch. Tot mijn verbazing van mij en die van Ton zeer goed zelfs.
Oorzaak van het niet starten: de accu was veeeeeel te zwak. Ik heb nu een gel-accu besteld en deze is sterk genoeg voor de toekomst.
Het starten gebeurde nu wel met de 12v hulpaccu, doch de procedure is iets anders als ik me voorstelde. Eerst de massa verbinden met startkabels aan de min van de 6v accu. De Plus van de 6 volt aan de kabel leggen doch (nog) niet aan de hulp accu. Na het starten even prikken op de plus pool van de hulpaccu en met enige hulp van directe inspuiting van remmenreiniger in de carburateur floepte de motor aan. Na enig gepruttel liep de motor als een zonnetje.
Ikke blij. De nieuwe accu komt volgende week. Tevens wat tips gekregen en nu kan ik verder met de hap. Ik probeer morgen een rondje te rijden.
Ik kan weer rustig gaan slapen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten